Hoe val je snel in slaap?

Goed slapen is niet voor iedereen weggelegd. Vooral in slaap kómen is soms lastig. In dit blog een aantal tips.
Kok Bedden
Kok Bedden
10 juni 2020

Heb jij wel eens moeite met in slaap komen? Dan ben je niet de enige. Hoewel iedereen slaap hard nodig heeft, is een goede nachtrust helaas niet voor ons allemaal weggelegd. Wel zijn er een aantal dingen die jou kunnen helpen je slaap te verbeteren. In dit blog een aantal tips hoe je snel(ler) in slaap valt.

1. Een goed begin is het halve werk

Oftewel, de voorbereiding. Voorbereiding voor het slapengaan kun je onderverdelen in meerdere aspecten. Wij noemen de meest effectieve.

  • Denk vroeg op de avond vast na over wat je de volgende ochtend of dag gaat doen: leg kleren klaar, pak je werktas in en maak eventueel een lijstje van de dingen die je de rest van de dag moet doen. Zo is je hoofd leger en ga je met meer rust in je hoofd naar bed.
  • Neem voor het slapengaan een warme douche of ga een stukje wandelen.
  • Lees een boek of luister naar rustige muziek om je gedachten te ontspannen.
  • Schenk een kop warme thee in. Let op: geen groene, witte of zwarte thee! Deze bevatten cafeïne en die wil je het liefst mijden vanaf 16.00 uur ’s middags, want deze werken je slaap juist tegen. Rooibos en kruidenthee zijn van nature cafeïnevrij en beiden zeer geschikt als avondthee.
  • Zorg voor nachtkleding die lekker zit en waar je je prettig in voelt.
  • Vermijd blauw licht. Dat betekent: schermen uit! Dus geen telefoon, laptop, tablet of televisie vlak voor het slapengaan.

2. De slaapomgeving

Waar staat jouw bed? Als je slaapkamer op zolder is en je bed staat direct onder een raam waar veel zon naar binnenkomt, zal dit op warme dagen niet de beste invloed hebben op jouw slaap. Om snel in slaap te vallen en goed door te kunnen slapen, is het van groot belang dat de temperatuur in je kamer niet te hoog is. Tussen de 16 en 18 graden is perfect. Het juiste dekbed doet hierin ook wonderen.

Een schone, frisse en opgeruimde kamer draagt bij aan hoe snel jij in slaap valt. Zorg voor een goed geventileerde slaapomgeving en stofzuig regelmatig zodat de lucht schoon blijft en je voldoende zuurstof tot je kunt nemen. Het raam openzetten kan ook prettig zijn en bijdragen aan de kwaliteit van je slaap.

Let wel: als er te veel lawaai door het raam naar binnenkomt, is dat ook niet prettig. Daarnaast raden we aan om de kamer zo donker mogelijk te maken. Het is namelijk bewezen dat een mens beter slaapt in het donker, omdat licht ervoor zorgt dat de hersenen actief blijven.

 

 

3. Het juiste bed

Stiekem dromen we allemaal van het ideale bed, dat in onze gedachten meestal zo groot, zacht en luxe mogelijk is. Allemaal leuk en aardig, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook echt een goed bed is. Wil je écht een goed bed waarin je gegarandeerd als een blok in slaap valt zodra je het aanraakt? Kijk dan eens naar deze tips:

  • Het ideale bed moet zich aan kunnen passen aan jouw lichaamsvormen. Het moet de totale wervelkolom goed ondersteunen in elke slaaphouding, in samenwerking met een hoofdkussen dat de hele nacht dezelfde steun biedt. Daarnaast wil je ook dat het comfortabel is en je er lang in kunt liggen zonder klachten.
  • Gedurende de nacht verlies je veel vocht. Hierom moet je bed en bedtextiel goed vocht kunnen opnemen en ventileren.
  • Zorg voor voldoende ruimte in je bed: gemakkelijk kunnen bewegen is belangrijk, anders ga je verkrampt liggen of lig je constant tegen je partner aan en dat is niet bevorderlijk voor je slaap. Wij raden een bed aan dat ten minste 20 centimeter langer is dan je lichaamslengte en niet smaller dan 80 centimeter per ligplaats.
  • Je bed moet je goed kunnen dragen en opvullen waar nodig, zodat je spieren zich volledig kunnen ontspannen. Het is dus niet de bedoeling dat je drukpunten voelt waardoor je te veel gaat draaien in je bed.
  • Vind een bed dat jou helpt om te slapen met de juiste temperatuur. Zorg dat de materialen in je bed op gewenste temperatuur aansluiten en laat je hierover adviseren indien je het zelf niet goed weet.