Uw ideale bed

Volgens ons de criteria voor uw ideale bed:

  • Het ideale bed moet zich kunnen aanpassen aan uw lichaamsvormen en de totale wervelkolom goed ondersteunen in elke slaaphouding, dit in samenwerking met een hoofdkussen dat de hele nacht dezelfde steun biedt
  • Bed en bedtextiel moeten goed vocht kunnen opnemen en ventileren, want u verliest gedurende de nacht veel vocht
  • Uw bed moet de juiste temperatuur vasthouden
  • Gemakkelijk kunnen bewegen in bed is belangrijk
  • Alleen een wervelkolom die in een natuurlijke houding ligt, daarvan kunnen de tussenwervelschijven tijdens de nachtrust weer goed vocht opnemen
  • Uw spieren moeten zich kunnen ontspannen
  • Geen drukpunten voelen waardoor u veel draait in bed en onrustig slaapt
  • U moet niet wakker worden van de bewegingen van uw partner

Onderwerpen:

Over bedden testen
Slaaptips voor een goede nachtrust
Over slaapklachten
Over huisstofmijt en de vermindering hiervan

Over bedden testen

  • Wij zullen u na het stellen van de juiste vragen neerleggen op een paar voor u geschikte matrastypes of slaapsystemen om de verschillen te ervaren. Hieronder leest u vast een aantal tips waar u bij het proefliggen op kunt letten:
  • Ga ontspannen in uw favoriete houding liggen, u kunt het beste testen zonder jas en schoenen.
  • Probeer uw gebruikelijke slaapposities uit. Vooral de positie die u het liefst inneemt.
  • Blijft uw ruggengraat recht en worden uw schouder en heup goed opgenomen door de matras?
  • Draait u zich om – gaat dat gemakkelijk of moet u zich hiervoor uit de matras worstelen? (moeilijk omdraaien kunt u tijdens uw slaap wakker van worden)
  • Wat valt u op? Bij welk type hebt u het beste gevoel?
  • Uw lichaam rust het beste uit als er geen enkele spier gespannen is

Slaaptips voor een goede nachtrust

1. Nét voor het slapen gaan

  • Bedenk 's avonds al wat u de volgende ochtend moet doen: leg uw kleren klaar, pak uw werktas in en maak eventueel een actielijstje.
  • Neem voor het slapen gaan een warme douche of ga een eindje wandelen. Ook lezen, naar rustige muziek luisteren of een kopje warme kruidenthee kan helpen om te ontspannen.
  • Zorg voor gemakkelijk zittende nachtkleding.
  • Vermijd geestelijke en lichamelijke inspanning, zoals sporten, vergaderen of studeren, vanaf twee uur voor het slapen gaan.
  • Eet of drink niet uitgebreid binnen een paar uur voor het naar bed gaan. Je voedsel moet volledig verteerd zijn voor je naar bed gaat. Drink 's avonds niet te veel alcohol, koffie of thee of dranken met veel suiker. Ga echter niet met een hongerig gevoel naar bed.
  • Neem, als je niet meteen in slaap kunt vallen, een houding aan van "het maakt niet uit". Sta niet op. Ook als je niet slaapt, krijgt je lichaam rust.
  • Probeer negatieve gedachten over slapen om te buigen naar positieve. Als u bijvoorbeeld denkt: "dadelijk moet ik gaan slapen en dan lig ik weer uren wakker", verander dat dan in: "heerlijk, dadelijk lig ik warm en veilig onder mijn dekbed". Dat is niet eenvoudig, maar wel het proberen waard.
  • Doe dagelijks wat lichaamsoefeningen.
  • Creëer een ontspannen sfeer. Steek wat kaarsen aan, ga lekker in bad of draai rustgevende muziek.
  • Maak een ontspannende avondwandeling.

2. Voeding

  • Let erop dat de dingen die je eet en drinkt de nachtrust niet verstoren.
  • Eet of drink niet uitgebreid binnen een paar uur voor het naar bed gaan. Je voedsel moet volledig verteerd zijn voor je naar bed gaat. Drink 's avonds niet te veel alcohol, koffie of thee of dranken met veel suiker. Ook chocolade is een grote boosdoener.
  • Laat opwekkende middelen staan. Koffie, tabak en alcohol zijn de drie spelbrekers als u een goede nachtrust nastreeft! Voor een kalme en rustgevende nacht is het noodzakelijk om de consumptie ervan te beperken of zelfs helemaal te vermijden.
  • Een aantal theekruiden die u kunnen helpen de slaap te vatten zijn: valeriaan, ginseng, lavendel, haver, hop, passiebloem en kamille. Kruidenthee is cafeïnevrij in tegenstelling tot andere theesoorten.
  • Warme melk is weliswaar ouderwets, maar nog steeds een goede tip. Het zorgt ervoor dat uw lichaam weer warm word.
  • Water. Water voorkomt uitdroging, ontgift en houdt de lever en nieren in vorm. Deze 3 dragen bij aan een gezonde slaap. Drink minstens 2,5 liter water per dag.
  • Eiwitten. Een sterke daling van de bloedsuikerspiegel kan er voor zorgen dat u midden in de nacht wakker wordt. Met extra eiwitten stabiliseer je de bloedsuikerspiegel.

3. Algemene tips

  • Probeer inzicht te krijgen in uw slaapgedrag door een slaapdagboek bij te houden. Schrijf op hoe lang het duurde voordat je insliep, hoe lang geslapen, hoe laat wakker en hoe vaak u wakker bent geweest.
  • Onderzoek of de slaapproblemen samenhangen met bepaalde omstandigheden, zoals vroeg op moeten, drukte thuis of op het werk, of een bepaald televisie programma.
  • Gebruik je slaapkamer niet om te werken, studeren te lezen of televisie te kijken, maar gebruik de slaapkamer waar hij voor is.
  • Als uw partner last heeft van uw slaapproblemen, kan het u beiden rust geven tijdelijk apart te slapen.
  • Probeer overdag niet te slapen.
  • Draai de wekker om. Kijk niet de hele tijd naar het uur, dit werkt enkel tegen.

4. De slaapomgeving

  • De ideale temeratuur van uw slaapkamer is tussen de 16-18 graden C.
  • Geen telefoons in de slaapkamer en zet WIFI tijdens uw slaap uit!
  • Schakel de stroomgroep in uw slaapkamer gedurende de nacht uit als u dat kunt.
  • Ventileer de slaapkamer goed en stofzuig voldoende zodat het er fris blijft.
  • Zorg voor het juiste dekbed. Een te warm of te koud dekbed kan er voor zorgen dat u zich onbehaaglijk voelt.
  • Vermijd herrie. Geluid van buitenaf zorgt ervoor dat u slecht slaapt.
  • Zorg dat de kamer donker is. Het is bewezen dat een mens beter slaapt in het donker. Licht zorgt er namelijk voor dat de hersenen actief blijven.

5. Waar moet uw bed aan voldoen

  • De juiste maat. Zorg er voor dat uw bed voldoende groot is. Belangrijk is dat het bed ten minste 20 centimeter langer is dan uw lichaamslengte. Slaap ook niet op een matras smaller dan 80 centimeter per ligplaats.
  • Een goed bed ondersteund optimaal, maar is toch zo comfortabel en zacht mogelijk. Het laat het lichaam goed ademen en absorbeert voldoende transpiratie.
  • De juiste temperatuur. Heeft u het snel warm, of juist koud? Zorg ervoor dat de materialen in uw bed op uw gewenste temperatuur aansluiten. Laat u hierover adviseren door ons.

6. Anti-snurk tips

  • Voorkom droge lucht in de slaapkamer. Droge lucht zorgt er voor dat u gaat snurken.
  • Eet geen grote hoeveelheden voor het slapen gaan.
  • Zorg er voor dat u goed uitgerust bent. Des te uitgeruster de mens is, des te kleiner de kans op snurken. Oververmoeidheid (en bepaalde medicijnen) zorgt namelijk voor spierverslapping in de tong- en keelspieren.
  • Probeer eens een wat lager hoofdkussen zodat uw nek recht ligt.
  • Rook niet of minder. Tabaksrook verdikt de slijmvliezen in de keel.
  • Drink weinig of liever geen alcohol. Alcohol verslapt alle spieren en dus ook de tong en de keelspieren.
  • Ook veel medicijnen zorgen voor een verslapping van de tong en keelspieren. Stop echter niet zomaar met medicijnen maar overleg met uw huisarts.
  • Voorkom overgewicht. Mensen met overgewicht hebben vaak te veel weefsel in de keelholte.

Nog meer weten over het behalen van een gezonden nachtrust? Lees dan ook eens onze pagina's over Burgess bedden en Greensleep bedden.

Over slaapklachten

  • Worden lichamelijke klachten veroorzaakt door een slecht bed? Recent onderzoek wijst steeds vaker uit dat STRESS de grote veroorzaker is van veel lichamelijk leed.
  • Maar bepaalde lichamelijke klachten zijn wel degelijk op te lossen, maar we brengen ze vaak niet direct in verband met een te hard of doorgezakt bed.
  • Hoe signaleren we het verband tussen het bed en de kwaliteit van de nachtrust? Hoe zit het met gezonde materialen? Bij de informatie over Green Sleep natuurlatex bedden en Moosburger paardenhaar bedden en VitalWOOD bedden ga ik hier dieper op in.
  • Maar als u in of uit uw huidige bed stapt is het vaak al mogelijk om eventuele tekortkomingen er van te ontdekken. Als u onderstaande vragen met 'ja' gaat beantwoorden, doet u er goed aan om Bert, Aart Jan of mij te raadplegen. Wij helpen u graag om dit soort problemen op te lossen.
  • Als u op uw rug in bed ligt, heeft u dan de neiging de benen op te trekken?
  • Bent u met uw kussen veel aan het trekken, duwen en kneden?
  • Merkt u na enige tijd een broeierig en klam gevoel in bed?
  • Ontstaan tijdens de nachtrust slapende handen of armen waar u misschien zelfs wakker van wordt ?
  • Hebt u bij het opstaan stijve benen?
  • Of een stram gevoel in uw onderrug?
  • Een stijve en/of pijnlijke nek?
  • Gevoelige schouders?
  • Hebt u het gevoel dat u in een dal ligt, waardoor uw slaapplek heel klein is?
  • Herkent u zich in één of meerdere van deze klachten? U bent welkom bij Kok bedden! (ook zonder deze klachten) Tel.0341-357821

Met vriendelijke groeten,

Harrie Kok

Neemt u contact op met uw arts als u een groot slaapgebrek ondervindt. Aanhoudend slechte slaap is niet normaal, gaat ten koste van uw gezondheid en is niet met slaappillen op te lossen.

Over huisstofmijt en vermindering hiervan

De huisstofmijt (Dermatophagoides pteronyssinus) is een haast onzichtbaar kleine (ca. 0,3 mm) mijt die in huisstof leeft, met name in matrassen, kussens, gestoffeerd meubilair, tapijt en op beschimmelde muren.
De huisstofmijt komt overal ter wereld voor, in alle klimaten, behalve op grote hoogte waar hij zich moeilijk kan voortplanten. Hij gedijt het beste bij ongeveer 25º Celsius en een luchtvochtigheid van 50-75%. Hij leeft o.a. van menselijke huidschilfers en haren.
De uitwerpselen en vervellingshuidjes van de huisstofmijt kunnen gezondheidsklachten veroorzaken bij de mens, zoals allergische reacties (waaronder astma en eczeem). Naar schatting heeft 10% van de Westerse bevolking een huisstofmijtallergie.
De belangrijkste praktische maatregelen ter bestrijding van de huisstofmijt zijn het verwijderen van huidschilfers en haren in de slaapkamer en uw bed plus het beperken van de luchtvochtigheid. U kunt de luchtvochtigheid reduceren door een constante geringe ventilatie gedurende de nacht en overdag niet langer dan 15 minuten goed ventileren.
Bij onvoldoende resultaat raad ik u aan een elektrische ontvochtiger aan te schaffen. Om de huisstofmijt zo weinig mogelijk te laten voortplanten som ik alle mogelijke maatregelen op:

  • Harde vloerbedekking in uw slaapkamer aanbrengen.
  • Reinig en of stofzuig de vloer zeer regelmatig.
  • Was uw bedtextiel elke week.
  • Streef naar een luchtvochtigheid van 50º / 60º
  • Kies voor bed produkten die gedurende de nacht goed vocht opnemen, overdag dit vocht snel weer afgeven en stofvrij zijn.
  • Waterbedden zijn een bron van huisstofmijt (en energieverbruik), door de constante warmte en het feit dat het vocht alleen via de bovenkant kan verdampen.Spaar het milieu en uw gezondheid, vervang deze door een normaal bed, hetzelfde comfort is bij Kok Bedden leverbaar.
  • Stofzuig gestoffeerde bedden en uw matrassen regelmatig, lees en handhaaf de bijgeleverde onderhoudsvoorschriften.
  • Gebruik van chemische en toxische middelen om huismijt te doden of weren raad ik u af, vraag altijd eerst om een Non-Toxic test.
  • Kies een bed wat gemakkelijk te verschuiven is in uw slaapkamer, voor optimaal onderhoud.
  • Uw bestaande dekbed en kussen kunt u tijdelijk weer vrij van huismijt krijgen door deze op 60º te wassen of minimaal 8 uur in de diepvries te stoppen.

Heeft u meer tips ter vermindering van huisstofmijt of andere opmerkingen, mail ons dan op info@kokbedden.nl